کد خبر 481602
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸

نمایندگی‌‌های خدمات پس از فروش خودروسازان روزانه شاهد مراجعه مشتریان خودروهای صفر کیلومتر هستند،در حالی‌که با گذشت 46 سال از عمر صنعت خودروسازی هنوز خرید مطمئن از غول‌های خودروساز ایرانی آروزست.

به گزارش مشرق، 46 سال از عمر صنعت خودروسازی در ایران می‌گذرد اما با وجود حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت‌ها از این صنعت که عمدتا نیر به بهانه حفظ اشتغال،صورت گرفته توسعه و بازدهی مورد انتظار مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که در صنایع خودروسازی دنیا که همزمان با ایران شروع کرده‌اند، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد.

خدمات پس از فروش خودروسازان طی سالیان گذشته دغدغه جدی مشتریان دو غول خودروسازی کشور بوده است و دست بر قضا طی سال‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف مانند تحریم صنایع خودروسازی با صعود توامان قیمت‌ها و نزول کیفیت مواجه شده‌اند.

بنابراین، دو غول خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا با تولید مدل‌های مونتاژی نه تنها به سمت افزایش کیفی متناسب به شیب افزایش قیمت نرفتند،که با تغییراتی جزئی از شکل ظاهری بدنه گرفته تا چراغ‌ها و غیره مدل‌های بی‌کیفیتی را روانه بازار کرده‌اند که داستان‌های خود را دارند.

این روزها علاوه بر نارضایتی از قیمت‌های نجومی خودرو در بازار با وجود رکود سنگین حاکم بر بازار، نارضایتی‌های از کیفیت خودروهای صفر به مشکل حادی تبدیل شده است تا جایی که خودروهای ی صفر به محض ترخیص ترخیص مستقیم به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند.

با بررسی‌هایی که از خریداران بازار خودروهای صفر کیلومتر انجام شد، تقریبا تمام خودروهای صفر کیلومتر خریداری شده، دارای اشکالات و ایرادات فنی بسیار از رگلاژ درب‌ها گرفته تا گیربکس دنده‌ها هستند.

* مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت: کیفیت خودرو از قیمت جاماند

در این باره، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود حمایت بسیار از صنعت خودرو در 30 سال گذشته، کیفیت خودرو همچنان پایین است و شاهد افزایش قیمت نیز هستیم، اظهار داشت: خودروسازان حداقل نیازهای مشتریان را در حوزه کیفیت تأمین نکرده‌اند و در این باره از ابتدای سال برنامه کوتاه‌مدتی برای ارتقا کیفیت متناسب با قیمت انجام شده است.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت با تأکید بر اینکه خرید خودرو برای مشتریان باید با اطمینان انجام شود، گفت: در این حوزه باید طوری عمل کنیم که مردم با اطمینان خاطر نسبت به خرید خودروی داخلی تمایل پیدا کنند و حداقل انتظارات آنان برطرف شود.

این اظهارات مدیر خودرویی وزرات صنعت در حالی مطرح می‌شود که نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروساز‌ها روزانه شاهد مراجعه تعداد زیادی از مشتریان خودروهای صفر کیلو متر است که اکثرا به دلایلی همچون عدم رگلاژ درب خودرو و میزان فرمان و دور موتور خودرو که شرایط خطرناکی را برای راننده می‌آفریند، مراجعه کرده‌اند.

* مشتریان درباره خودروهای صفر کیلو متر خود چه می‌گویند؟

یکی از مشتریان به نام رضا صادقی که سال 93 یک دستگاه خودروی تیبا خریداری کرده است؛می‌گوید: پس از کمتر از یک ماه از خرید خودرو کمک فنر لاستیک سمت راست شکست که پس از چند بار مراجعه به نمایندگی موفق به تعویض آن شدم.

وی با بیان اینکه دقیقا سه ماه بعد دهانه جعبه فرمان نیز باز شد، این طور روایت می‌کند که میزان فرمان به هم خورد و تا حد زیادی لاستیک‌ها ساییدگی پیدا کردند.

مشکلات فقط اینها نبود بلکه از همان ابتدا نه تنها قفل درب‌ها بر روی هم به درستی قرار نمی‌گرفتند بلکه لاستیک‌های دور درب پس از چند روز از بدنه خودرو جدا شد.

* چراغ بنزین خودرو هم یکسره روشن بود

خانمی که خریدار یک خودروی صفر تیبا است نیز گفت: می‌گوید از ابتدای خرید درب‌ها نیاز به رگلاژ داشتند و دنده و کلاج هم به سختی کار می کردند.

علاوه بر این چراغ بنزین ماشین هم به طور دائمی روشن بود و با وجود صفر کیلومتر بودن خودرو کولر بسیار ضعیف کار می‌کرد.

این خریدار خانم که خود را مهدوی معرفی می‌کند از بدقولی شرکت‌ سایپا نسبت به بازگردان مبلغ بستانکاری گلایه مند است و ادامه می‌دهد: در زمان تحویل اعلام کردند که 500 هزار تومان بستانکار شدیم در حالی که پس از گذشت نزدیک به دو سال همچنان خبری از مبلغ اضافی پرداخت شده در حسابم نیست.

* اشکال فنی خطرناک در خودروی سایپا هاچ‌بک 111

 خانم فلاح هم یکی دیگر از خریداران خودروی صفرکیلومتر در تهران است که از اشکال فنی خطرناک در خودرو خبر می‌دهد. خودروی وی طبق مراجعه به نمایندگی اشکال در سنسورهای دور موتور اعلام می‌شود.

این خریدار می‌گوید که پس از حرکت در مسیر با سرعت 80 کیلومتر خودرو به حال نیمه خاموش در می‌آید و به قولی ریپ می‌زند و در صورتی که دور موتور از یک بالاتر باشد خودرو به سختی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه اخیراً که در اتوبان خودرو با سرعت 80 کیلومتر خاموش شد افزود: مجبور به پایین‌ پریدن از خودرو شدم و هیچ اطیمنانی به ایستادن خودرو نبود.پس از مراجعه به نمایندگی اعلام کردند که برای تعویض سنسورهای دور موتور هاچ‌بک 111 فراخوان زدند در حالی که هیچگونه پیامک و یا تماسی از سوی شرکت با بنده نشده بود.

فلاح می‌گوید این سنسور 26 هزار و 500 تومان قیمت دارد که به طور رایگان در نمایندگی تعویض می‌شود؛ این اشکال در تمام خودروهای سایپا 111 مدل سال 94 وجود دارد.

وی با اشاره به دیگر اشکالات خودرواش نسبت به عدم رگلاژ درب‌ها انتقاد کرده و اینطور می‌گوید که خرید خودروی صفرش واقعا پشیمان کننده بود.

* ماجرای نظرسنجی از رضایتمندی از خودرو

نمایندگی‌های سایپا در کنار تعویض قطعات بی‌کیفیت با قطعات جایگزین نظرسنجی‌هایی را از مشتریان انجام می‌دهد که میزان رضایتمندی آنها را بسنجند.

در این باره یکی از خریداران گفت: که تنها از روی ناچاری برای خرید از سایپا رضایت دادیم و هدف از خرید خودرو رضایتمندی نبود بلکه ناچاری بود.

* تعویض جلوبندی خودروی تیبا 2 صفر پس از 2 ماه

محمدی یکی دیگر از خریداران خودروی صفر از شرکت خودروسازی سایپا است که می‌گوید 4 ماه پیش از سایپا یک خودروی تیبا 2 صفرکیلومتر خریداری کردم که پس از 2 ماه خودرو تکان می‌خورد و پس از مراجعه متوجه شدیم مشکوک به یاتاقان زدن است.

در نهایت خودروی صفر کیلومتر در قسمت جلوبندی نیازمند تعمیرات شد و علاوه بر آن دور موتور هم در همین مدت تعویض شد و این اقدامات نزدیک به دو هفته از وقت اداری من را گرفت.

وی می‌گوید درب‌های خودرو هم رگلاژ نبود و پس از 2 بار مراجعه اشکال را برطرف کردند علاوه بر این در باک بنزین با شاسی در نظر گرفته شده در داخل اتاق باز نمی‌شود و برای باز کردن آن از سوئیچ استفاده می‌کنم که این اقدام منجر به خراب شدن سوئیچ شد.

* دنده 3 و 4 پس از 60 روز خراب شد

ظاهرا خرابی‌های قطعات خودروی صفر کیلومتر تمامی ندارد و مشتریان نسبت به تمام قطعات ابراز نارضایتی می‌کنند در این باره علیرضا محمدیاری با اشاره به اینکه دنده 3 و 4 در اتوبان پس از گذشت 60 روز از خرید خودرو جا نرفت، می‌گوید پس از مراجعه به نمایندگی مجبور شدم قطعه گریبکس را تعمیر کنم.

وی می‌گوید با وجود اینکه خودروی صفر باید کولر روشن و شارژ شده داشته باشد اما با هزینه شخصی 60 هزار تومانی آن را شارژ کردم.

محمد علی‌محمدی می‌گوید: فرصت به خودروسازان برای بهبود کیفیت کم نبوده است.شاید باید در سیاست‌های کلان حمایت از خودروسازان تجدید نظر کرد، شاید اگر خودروسازان خود را در فضای رقابتی ببینند، برای حفظ بقای خود بیشتر تلاش کنند و این تنها عامل ماندگاری این صنعت خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    تنهاراهش اینست که دولت همت کندتعرفه خودروهای وارداتی رابصورت پله ای کاهش دهدخودروهای مدرن وکم مصرف واردشود تافضای رقابتی پیش آیدتاخوروسازان درحق مصرف کنندگان اجحاف نکنند.
  • حسین ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    خانمی اعتراض می کرد که چرا آقایون زن دوم می گیرن یکی جواب داد تا زمانی که خانمها حاضرن زن دوم بشن آقایون هم می گیرن. حالا تازمانی که همه مردم یک دل نشن و به کمپین نپیوندن همین آش و همیین کاسه.
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    همش از سایپا بود. از ایران خودرو هم می نوشتید دلش نشکند.
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    اکثر محصولات سایپا اشکالات فنی زیادی تو بدنه دارنه یکیش همین رکلاژ درها متاسفانه علاوه بر کیفیت پایین قطعات مونتاژ هم کیفیتش به شدت پایینه
  • دایی جون ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    از ماست که بر ماست
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هر کی ماشین صفر خرید و مشکل داشت حقشه ، لطفا کلمه صنعت خودروسازی رو تعریف کنید ما مجموعه مونتاژکاری می بینیم .
  • محمد ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    دو غول خودروسازی ایران ایا جون هم وطنتون کمتر از سود براتون ارزش داره؟!!بابا پراید تو تصادف با سرعت 60 تا جمع میشه
  • هموطن ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    تا ادب بشن
  • بنده خدا ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    فقط یادگرفتن پول بگیرن دیگه نمیگن مردم با چه بدبختی دوقرون دهزار جمع مکنن یا وام مگیرن میرن زیر قسط وبدهکاری تا مثلا یه ماشین بخرن یه روز جمعه با خانواده برن بیرون تفریح اون ماشینم زپرتی ازاب درمیاد
  • علی ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ازایران خودروهم بگیدکه بسیاربی کیفیت وبی خودهستند.405صفرگرفتم وبعدازچندماه باطریش فاسدشدونزد.کولرش اشکال داشت ودینامش به شدت صدامی کردوبرف پاک کنش هم بسیارنامیزان می زدوصدامی کرد.حیف پولی که به این آشغال هامی دهیم.کل شرکت های خودروسازی روجمع کنندوماشین خوب از سازندگان باوجدان خارجی واردکنید.
  • پارسا ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هموطنان عزیز به چه قیمتی وبه کدام دلیل باید خودرویی راکه ارابه مرگ نام دارد راچندین برابر خودروهایی که در دنیا نمونه هستند باید به نام پراید ایرانی خریداری کنیم تا این ارابه مرگ بی هیچ هزینه ای هموطنان عزیز را راهی سینه قبرستان کند بی آنکه کسی پاسخگو باشد که چرا با این همه کارخانجات معتبر واستاندارد خارجی باید بایک عمر پس انداز سراغ ارابه مرگ برویم چراکه ناچاریم باید بسوزیم وبسازیم تا دنیا به کام خودرو سازان بی تعهد باشد
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ایران خودرو به خدا بدتر..رانا 94 گرفتم تا الان دوبار بردم دیسک صفحه نمایندگی عوض کرده ..دوماه کار میکنه دوباره مثل اول صدا میده
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    تا حالا فکر کردید سایپا فقط پراید تولید می کند؟!111و132و131و141و151والبته تیبا که همون پراید از این بهتره!!!مردم دنیا چه سوار می شوند؟
  • فردین ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    حالا منم از ایران خودرو بگم؛ همشون مدل صفر: 1 موریانه بودن سیلندر موتور و سرسیلندر 2 ترکیدن گریبکس 3 واشر سوزاندن 4 سوختن کل سیم کشی 5 زود خراب شدن اکسل 6 نداشتن بخاری 7 کار نکردن ترمز ماشین 8 زود خراب شدن سنسور کیلومتر 9 جلو بندی بی کیفیت 10 ضعیف شدن روز به روز بدنه 11 ......... و ادامه دارد اینا فقط یه چند تا از ایراداتی بود که من میدونستم. سر بقیه هم چی اومده خدا میدونه!!! مکانیکی ها فقط نونشون از ماشینای ایرانیه خدا شاهده چه ملت خاک بر سری هستیم ما
  • سعید ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    نخر مگه مجبورت کردن اگه یک سال بدون ماشین بمونی میمیری همین شما هستید که اینهارو پررو کردید
  • روستايي از ملاير ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    شش ماهه405خريدم سه تا گيربكس عوض كردم هنوز ماشين صدا ميده چون قطعه دست دوم تعميري برام ميفرستن
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    چه عجب يه سايت بعد از مدتها انتهاي خبر خودرويي بخش نظرات رو فعال كرد . اخيرآ تقريبآ همه سايتهاي خبري پر بازديد يا خبر ركود و بي كيفيتي خودرهاي داخلي رو نميذاره يا با اشاره اي سرسري بخش نظرات رو فعال نميكنه . مسؤلين محترم سايتها فراموش نكنيد هر چه سر بلندي داريم از سايه حضور و مشاركت مردمه پس شما هم اگه ميخوايد آينده سر بلند باشيدبه راي و نظر مردم احترام بذاريد و انعكاس بديد نه اينكه با سياستهاي ظالمانه خودروسازان همراه شويد .
  • امیر حسین ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام. اینها که گفتید خیلی خوبه. دو سال پیش یک پژو پارس تی یو 5 خریدم. عیبهای ماشین را برایتان می نویسم: 1- ماشین 100 کیلومتر نرفته بود که موتور روغن ریزی پیدا کرد. 2- موتور در ابتدای روشن شدن صدای تق تق شدید می داد که چند نمایندگی بردم. آخرش نتونستن تشخیص بدن ایراد از کجاست. 3- چراغ ترمز ABS ماشین وسط جاده روشن شد. البته امداد خودرو تماس گرفتم. گفتند ایرادی نداره به راهتون ادامه بدید! 4- ماشین در بارندگی وسط اتوبان خاموش می کرد. بردم چند نمایندگی و گفتند سنسور اکسیژن خراب است و بعد از سفارش قطعه پس از دو هفته قابل استفاده است. 5- آمپر بنزین نوسان داشت و یا صفر را نشان می داد یا فول. سه بار همه قطعات را عوض کردند. آخرش درست نشد که نشد. آخرش هم نمایندگی گفت نمیدانیم ایراد از کجاست. خلاصه اینکه 10 ماه من این ماشین را داشتم و هیچ وقت این ماشین بدون ایراد نبود. یا ماشین اشکال فنی داشت یا توی نوبت قطعه یدکی از نمایندگی بودم. شرکت های خودرو سازی ما با این ماشینهای افتزاحی که تولید می کنند با جان مردم بازی می کنند. با خودم عهد کردم که هیچ وقت دیگر ماشین تولید داخل نخرم. حالا این شرکتها چگونه می خواهد اعتماد از دست رفته مشتریان را دوباره به دست آورند؟ به نظرم این جریانهایی که برای نخریدن خودرو داخلی راه افتاده است واکنش طبیعی مردم است.
  • جعفر ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام.پراید 111 خریدم ده مورد ایراد دارد ترمز خراب دربها درست بسته نمی شود صداهای عجیب از زیر ماشین به گوش میرسد و چند عیب دیگر رفتم نمایندگی گفتند همه ماشینا همینطوریه هیچ توجهی نکردند.
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    این کمپین حاصل متضرر شدن (جانی و مالی) یه ملت در طول 30 40 ساله و اینطور نیست که یه شبه این کمپین راه اندازی شه و طرفدار جمع کنه، ما سالیان درازه که داریم چوب بی کفایتی و طمع کاری مدیرای خودروسازی رو میخوریم.
  • سیروس ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    خداییش وضعیت ایران خودرو از سایپا بهتره. هیچی نباشه لااقل ماشین با باک نسبتا پر تحویل میده نه مثل سایپا که اولین توصیه تحویل دهنده اش اینه که: تو اولین پمپ بنزین بزن چون فقط به اندازه 40 الی 50 کیلومتر بنزین تو باک هست!!!! من پارسال یه 405 SLX صفر گرفتم تا حالا فقط دوبار روغن عوض کردم و دیگر هیچ. البته از حق نگذریم کیفیت داشبورد جدیدها اصلا خوب نیست بطوریکه خار درب فیوز با دوبار باز کردن شکست و تو بازار هم نیست. روکشهای ستونها هم بدجوری صدا میدن.
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    من شرکت ایران خودرو کار میکنم وبا این اتفاقات اخیری که دربحث خودرو بوجود اومده همه کارکنان از کارگر بگیر تا مدیر ان هم قسم شده اند محصول نسبت به گذشته کیفیتش بالاتر بره ... ولی خداییش هم درسته ایران خودرو بعضی محصولاتش باید از رده خارج بشن ولی اینطورها هم نیست و این شرکت داره در آتیش سایپا میسوزه .. شرکت ایران خودرو با جذب نخبه ها و کارشناسان از دانشگاههای دولتی و معتبر سعی و تلاش زیادی انجام میده ..اگر انجام نده آبروی ما پیش مردم و بستگانمون میره..ولی مشکلاتی داره که خیلی ها خبر ندارن 70 درصد قطعه سازیها مون اونطور که باید شاید قطعه باکیفیت نمیدن وقتی هم بخای چیزی بگی میگن صنعت اشتغال خطر میفته .. آقای منطفی مدیرعامل قبلی هم حرفش این بود
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    يه سر به نمايندگي هاي مثلا" خدمات پس از فروش بزنيد ببينيد تازه موقع تعويض و يا تعمير قطعات اونجا واسه خودش چه حكايت هايي داره؟؟؟
  • وطن ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    در صنايع خودروي ايران جز نقص و فريب كاري در ارائه محصولات عدم ايمني و گراني محصول و غيرقابل رقابت بودن و مهمترين مسئله اهداف صنايع رسيدن به سود بدون توجه به كيفيت مي باشد
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    صنعت خودروی بی کیفیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس